178 x 110 x 5 mm
ISBN:
978-91-7499-029-4 [poc]
978-91-9753-503-8 [häf]
978-91-7499-216-8 [e-bok]

Ben Watt • Patient

Ben Watt, ena hälften av den legendariska popduon Everything But the Girl, drabbades kvällen före en USA-turné av en mystisk akut sjukdom. Läkarna misstänkte hjärtattack, men senare visar det sig att han drabbats av den sällsynta, livshotande sjukdomen Churg-Strauss Syndrom. I Patient berättar Watt själv, med gripande skärpa och ödmjukhet, om sitt liv under sjukdomsperioden.

I översättning av Niclas Nilsson.

»Patient är en skildring av intensiv smärta och det avstånd till verkligheten som smärtan medför men också en berättelse om närhet, om kärlek. Om patientens obeskrivliga tålamod, de anhörigas uthållighet och lidande, om förhållanden som fördjupas, om det vanliga livets dyrbarhet. En oförglömlig memoar om liv, sjukdom och överlevnad.« | Bodil Malmsten

»Ben Watts självbiografi är ett starkt litterärt dokument över en livshotande sjukdom. Här finns utrymme för både humor och sorg. För smärta och glädje. Men helvetet är frånvarande. I stället är det kärleken till den andra medlemmen av Everything But the Girl som slår emot läsaren. Detta är en självbiografi med helande kvaliteter.« | Helsingborgs Dagblad

»Ben Watt fångar hela traumat med en mjuk, sakpoetisk uppmärksamhet som gör det till ett långsamt äventyr att nästan dö är i sin anspråkslöshet också en berättelse om ett liv. Utvikningarna om förälskelsen i popduons andra hälft Tracey Thorn, om pojkårens söndagsfotbollsmatcher och faderns flydda storhetsdagar som jazzbandsmusiker på sommarrestauranger bildar små vemodigt ljussatta scener med vidgande klang.« | Aftonbladet

»En närmast perfekt skildring av hans oväntade och utdragna kamp med en extremt ovanlig - och nästan dödlig - sjukdom.« | The New Yorker

»Watts osentimentala skärpa gör den här boken till en av de bästa av sitt slag.« | San Fransisco Bay Guardian

»Patient beskriver Ben Watts sjukdomsförlopp kanyl för kanyl, och tankarna som han hade och som hans anhöriga hade och medpatienterna på avdelningen och läkarna. Det är en underbar bok.« | Resumé

»Patient, berättad med stor intelligens och utan självömkan, är en besinnande betraktelse av hur livet plötsligt kan förvandlas till en ögonöppnande vaudevilleföreställning av tester, dropp, katetrar och bäcken.« | The New York Review of Books