Gotiska berättelser

KAREN BLIXEN [1885–1962], egentligen Karen von Blixen-Finecke, född Karen Christentze Dinesen, var en dansk författare. I engelskspråkiga länder är hon känd under pseudonymen Isak Dinesen och i tyskspråkiga länder med författarnamnet Tania Blixen. Hennes två mest berömda verk är debuten Seven Gothic Tales [1934] och romanen Out of Africa [1937]; båda skrivna på engelska. Nio gånger nominerades Karen Blixen till Nobelpriset i litteratur.

Läs ett smakprov...
Titel: 
Gotiska berättelser
Översättning: 
Torsten Blomkvist, Eva Liljegren & Sonja Vougt
Originaltitel: 
Seven Gothic Tales
Omslagsdesign: 
Lars Sundh
Bandtyp: 
Inbunden
Genre: 
Klassiker, Översatt skönlitteratur
Recensionsdag: 
2019-01-19
Antal sidor: 
576
Format: 
135 x 210 mm
ISBN: 
978-91-7781-319-4 [inb]

Karen Blixen • Gotiska berättelser

Sensommaren 1931 flyttar Karin Blixen, då 46 år gammal, hem till Danmark och in hos sin mor. Totalt ruinerad. Kaffefarmen i Kenya är såld på en tvångsauktion. Hon har dessutom nyligen förlorat sin älskare och vän Denys Finch Hatton i en flygolycka.

Där och då påbörjar Blixen sitt författarskap. Hon skriver en samling berättelser, »för att överleva«. Hon skriver på engelska, som varit det språk hon talat till vardags i 17 år. Berättelserna utspelar sig i ett drömskt 1800-tal, men med universella mänskliga teman som passion, längtan, kärlek, förlust, samt inte minst lusten och tvånget att berätta.

Karen Blixens debutbok Seven Gothic Tales [1934], utgiven bakom pseudonymen Isak Dinesen, liknar ingen annan stor nordisk klassiker. Verket, med arbetstiteln »Nine Tales«, var tänkt att innehålla nio berättelser, men den amerikanske förläggaren strök ner det till sju. Denna utgåva, Gotiska berättelser, är den första att samla alla de ursprungligen tilltänkta nio berättelserna.

I svensk översättning av Sonja Vougt, Eva Liljegren och Torsten Blomkvist.

»Inledningen på ett författarskap som inte liknar något annat, och som placerar Karen Blixen bland 1900-talets allra viktigaste författare.« | Margaret Atwood, The Guardian