Vit Jazz

JAMES ELLROY föddes 1948. När han var tio år gammal blev hans mamma brutalt mördad, ett mord som aldrig uppklarats, och som haft en avgörande betydelse för Ellroys liv och författarskap. Han debuterade med Browns rekviem [1981], och har sedan dess skrivit en lång rad historiska romaner som revolutionerat kriminalromangenren. Några av hans böcker har blivit storfilmer i Hollywood, såsom L. A. konfidentiellt från 1990 och Den svarta dahlian från 1987.

James Ellroys webbsida

Läs ett smakprov...
Titel: 
Vit Jazz
För/efterord: 
Carl-Michael Edenborg
Översättning: 
Thomas Preis
Originaltitel: 
White Jazz
Omslagsdesign: 
Markus Hedström & Lars Sundh
Omslagsbild: 
© Christophe Dessaigne / Trevillion Images
Bandtyp: 
Pocket
Genre: 
Deckare, Översatt skönlitteratur
Antal sidor: 
416
ISBN: 
978-91-7893-251-1 [poc]
978-91-7499-059-1 [e-bok]

James Ellroy • Vit Jazz

Los Angeles 1958. Mord, misshandel, mutor och utpressning är vardag för biträdande kommissarie David Klein. Han är en maktmänniska i ett litet hörn av Helvetet. Så annonserar den federala polisen en undersökning om poliskorruption och en verklighet sipprar upp som till och med är ännu ondare än den Klein föreställt sig. 

Kleins snabba, blixtlika beskrivningar är lika brutala som landskapet; en värld han själv varit med om att skapa, men som han nu skulle göra vad som helst för att undkomma levande. 

Ellroys prosa i Vit jazz är grym, nitisk och slipad till en rakbladsegg, och romanen framhålls ofta som hans absoluta mästerverk. 

I översättning av Thomas Preis och med ett förord av författaren och litteraturkritikern Carl-Michael Edenborg. 

»Vit jazz får alla andra kriminalromaner att likna barnböcker.« | San Fransisco Examiner

 

 

 ‘En av vår tids största amerikanska författare.’ 

»Omöjlig att lägga ifrån sig. En författare som bryter mot alla regler. En kamikazepilot i kollisionskurs med helvetet. Pennan rör sig i vansinne över sidorna.« | The News & Observer

 

»Ellroys bästa.« | The Denver Post

»En av vår tids största amerikanska författare.« | Los Angeles Times