Hjärtats död

ELIZABETH BOWEN [1899–1973] var en irländsk författare, som i dag räknas till 1900-talets stora namn i den engelska litteraturen. Modernista ger nu ut Älskaren som var demon & andra berättelser [The Demon Lover & Other Stories, 1945] och romanmästerverket Hjärtats död [The Death of the Heart, 1938] i nya svenska utgåvor.

Läs ett smakprov...
Titel: 
Hjärtats död
För/efterord: 
Carl-Johan Malmberg
Översättning: 
Viveka Starfelt
Originaltitel: 
The Death of the Heart
Författarporträtt: 
Foto: Angus McBean, Kolorering: Marina Amaral
Omslagsdesign: 
Lars Sundh
Bandtyp: 
Danskt band
Genre: 
Klassiker, Översatt skönlitteratur
Recensionsdag: 
2017-12-16
Antal sidor: 
400
Format: 
135 x 210 mm
ISBN: 
978-91-7701-659-5 [mb]
978-91-7701-660-1 [e-bok]

Elizabeth Bowen • Hjärtats död

Portia Quayne, 16 år och föräldralös, måste flytta till sin halvbror Thomas förmögna hem i London. Han och hustrun Anna är allt annat än förtjusta över att hysa avkomman från den vanärade Quayne den äldres andra äktenskap. 

Portia möter inte bara känslokyla riktad mot sig: i detta hem tycks alla, såväl värdparet som tjänstefolket, reserverade gentemot varandra. Livet här är strypt av regler, etikett, kontroll, beräkning. Samma gäller för den 23-årige Eddie, som hon inleder ett förhållande med. Portia registrerar allt och dokumenterar sina känslor och intryck i sin dagbok. När Anna Quayne upptäcker dagboken tvingas Portia till ett livsavgörande vägval. 

Hjärtats död är Elizabeth Bowens mästerverk om mellankrigstidens England, en av milstolparna i engelskspråkig modernism – inkluderad på såväl Time Magazines som Modern Librarys listor över 1900-talets 100 bästa engelskspråkiga romaner. Här i svensk översättning av Viveka Starfelt och med ett nyskrivet efterord av författaren och kritikern Carl-Johan Malmberg.

»Man avslutar Hjärtats död med den där känslan som litteratur numera så sällan framkallar – att livet på ett mystiskt sätt förstorats.« | The New Yorker

»Bowens återhållsamhet, det osagdas kvalitet, ger hennes prosa dess egendomliga täthet och intensitet.« | The New York Times