CHRISTINA OUZOUNIDIS [f. 1969] är en av vårt lands ledande dramatiker, med pjäser som upprört och hänfört såväl publik som kritik. Hon har tilldelats ett stort antal priser och finns översatt till ett flertal olika språk. Maskrosfrön och karyatider är hennes första roman.
Christina Ouzounidis • Spår av Antigone
En flicka springer genom grekiska olivlundar. Det torra, röda dammet virvlar upp i det arkaiska landskapet och faller ner på en skolgård i ett svenskt sjuttiotal. Hon springer från härskare och härförare. Hon springer från manliga träslöjdslärare och polischefer.
Historien om flickan är uråldrig och oavbruten – en rädsla planteras i en flickkropp för att slå rot och sedan växa. Våldsam på ett sätt som bara något kan bli som normaliserats och osynliggjorts tills det blivit ett med upplevelsen av den egna kroppen.
I Spår av Antigone möter vi härskaren och den våldtäktskultur han upprätthåller. Vi möter maktens iver att dölja sin osäkerhet och våldet det med nödvändighet genererar. Vi möter en flicka och hennes bror och de krig de var och en för sig utkämpar.
»Spår av Antigone är en text för scenen, men lika mycket en text att läsa, och läsa igen. Här finns inga roller, bara en kör av röster, en flödande text som håller en i sitt grepp. En text som, i alla fall i stunden, utvidgar det livsrum som rädslan krympt.« | Amanda Svensson, Expressen
»Det handlar om flickan, om hur en ordning genom hot om våld inlemmas, hur ett tillbakahållande blir naturligt hos Antigoneflickan, utgör hennes kringskurna tillvaro. Suggestivt och mycket läsvärt.« | Barbro Westling, Aftonbladet
»Det är svårt att beskriva hur mycket jag gillar den här ovanliga boken, hur intensivt omedelbart den förmedlar sitt innehåll, och hur oerhört positivt dess budskap är. Människan är något annat än kvinnan eller mannen, och människor, det är vi ju alla. En fullständigt drabbande text.« | Björn Kohlström, Bernur
»Få flätar samman röster med en sådan gåtfull skärpa som Christina Ouzounidis, ofta med en sylvass politisk agenda som skär igenom den mytiska fernissan av grekisk tragedi.« | Elis Burrau, Nöjesguiden
Om »Lögner«:
»Christina Ouzounidis dramatik tvingar skådespelarna att balansera mellan teori och praktik, mellan ord och kött. Och liksom all dramatik av halt är Lögner även utmärkt läsning.« | Claes Wahlin, Aftonbladet
»Texterna är fyllda av musikalitet, kroppslighet och humor, och det språkkritiska uppdraget är livsviktigt!« | Maria Edström, SR Kulturnytt