LINDA BOSTRÖM KNAUSGÅRD debuterade som poet 1998. Hennes första roman, Helioskatastrofen [2013], belönades med Mare Kandre-priset och nominerades till Sveriges Radios romanpris och National Book Award i USA. Väl­kommen till Amerika [2016] nominerades till August­priset och Best Translated Book Award i USA samt har översatts till tretton språk. Hennes senaste roman Oktoberbarn [2019] nominerades till Sveriges Radios romanpris.

Läs ett smakprov...
Titel: 
Oktoberbarn
Författarporträtt: 
Jasmin Storch
Omslagsdesign: 
Lars Sundh
Omslagsbild: 
© Lyudmila 2509 / Shutterstock.com, 2019
Bandtyp: 
Pocket
Genre: 
Skönlitteratur
Utgivningsdag: 
2020-08-12
Antal sidor: 
192
ISBN: 
978-91-7893-422-5 [poc]
978-91-7893-056-2 [e-bok]

Linda Boström Knausgård • Oktoberbarn

Periodvis mellan 2013 och 2017 är författaren tvångsinlagd på en psykiatrisk avdelning, där hon utsätts för upprepade serier ECT-behandlingar, det vill säga elektricitet som framkallar ett slags epileptisk kramp. Behandlingen är vanlig och anses vedertagen för många psykiska åkommor, men forskare är ännu oense om dess effekter och bieffekter. För författaren började liv och minnen försvinna redan medan behandlingarna på »fabriken« pågick. 

Linda Boström Knausgårds tredje roman Oktober­barn är en ursinnig uppgörelse med psykiatrin men också ett allt mer desperat minnesarbete, en ojämn kamp mot dörrar som slutgiltigt stängs, där barndom, ungdom, äktenskap, föräldraskap och skilsmässa flimrar förbi, och människor och platser träder fram i blixtbelysning. En förtvivlad bok helt utan försvar, en berättelse som i grund och botten bara vill finnas kvar. 

✰ Nominerad till Sveriges Radios romanpris ✰

» Linda Boström Knausgård skriver med sitt karakteristiska driv i språket, ett slags uppfordrande andan i halsen. Med poetisk precision balanserar hon upp den desperationen, gör det akut angelägna brinnande också för läsaren.« | Therese Eriksson, Svenska Dagbladet 

»En förtvivlad uppgörelse med den psykiatriska vården. Men också en sinnrikt komponerad roman med ett skoningslöst vackert språk.« |  Ann Lingebrandt, Sydsvenskan

 »En djärv bok. Jag hoppas att den får många läsare.« | Michaela Blomqvist, Göteborgs-posten 

»Förväntat språksäker och lyrisk men också oväntat rökig, polemisk roman.« | Jenny Teleman, Kulturnytt i P1

 

»I detta tumult av de mörkaste av känslor förundras man över klarheten i prosan.« | Kristian Ekenberg, VLT

 

 »Intensivt och plågsamt, ja, och att som tillägg hävda att det är bra känns bara osmakligt och futtigt när det är skrivet med så hög personlig insats.« Björn Kohström, Jönköpings-posten 

»Linda Boström Knausgårds prosa rör sig sömlöst och suggestivt mellan världar. Hon skriver – och det är – ”som i en dröm”. Det är kusligt, det är gripande. Och jag tycker hemskt mycket om det.« |  Jenny Högström, Aftonbladet 

»När läste jag senast en roman som slog mig i bojor på detta sätt?« | Martina Montelius, Expressen