BJØRN RASMUSSEN [f. 1983 i Balleby, Jylland] debuterade som dramatiker 2004 med Myg marcherer i sødt blod. 2011 gav han ut romanen Huden är det elastiska hölje som omsluter hela lekamen [Huden er det elastiske hylster der omgiver hela legemet], för vilken han tilldelades både det danska Montana-priset och Europeiska Unionens litteraturpris. 2015 gav Rasmussen ut diktsamlingen Ming, vilken nominerades till Nordiska Rådets litteraturpris. Rasmussens böcker är hittills översatta till nio språk.
Bjørn Rasmussen • Huden är det elastiska hölje som omsluter hela lekamen
Björn växer upp på moderns hästgård, en ridskola på Jylland. Femton år gammal förälskar han sig i sin tjugo år äldre ridlärare. Deras förhållande är sadomasochistiskt, våldsamt. Och det skadar honom. Men kanske räddar det honom också.
Bjørn Rasmussens flerfaldigt prisbelönta debutroman Huden är det elastiska hölje som omsluter hela lekamen liknar en ond saga om något verkligt, alltför verkligt. Om ett ungt liv, vars förutsättningar tycks bestämda på förhand – men vilka författaren spränger med sitt sublima språk, som jämförts med storheter som Marguerite Duras, Elfriede Jelinek, Nina Bouraoui, Hertha Müller, William Faulkner och Cormac McCarthy.
En av de senaste decenniernas mest hyllade romaner i Norden ges nu ut på nytt, i svensk översättning av Anitha Havaas.
✰ Vinnare av Europeiska Unionens litteraturpris ✰
✰ Vinnare av Montana-priset ✰
»Den här korta romanen är så mycket. Den krossar mig fullständigt. Det är fantastiskt.« | Kristofer Folkhammar, Aftonbladet
»Bjørn Rasmussens debutroman är överskridande, skrämmande, men också djupt imponerande med sin språkliga och erotiska energi.« | Lasse Horne Kjældgaard, Politiken
»Bjørn Rasmussen har skrivit en fantastisk prosadebut som på sina lite knappt 100 sidor spränger alla ramar. Den är skakande, skälvande, skör och benhård i sitt språk.« | Tue Andersen Nexø, Information
»Ja, jag är helt matt, helt andlös av att ha läst den här smutsigt fina boken, den här ylande kärleksromanen som trots sitt måttliga omfång verkligen omsluter hela den svenska samtidslitteraturen, och visar vårt underläge.« | Bernur