HANNAH KENT [f. 1965] är en australisk författare som gjorde stor internationell succé med sin debutroman Burial Rites. Romanen översattes till 28 språk och vann en rad priser. Burial Rites kommer även att bli film, med Gary Ross (Ocean’s Eight) som regissör och Jennifer Lawrence (Zelda, The Hunger Games) i en av huvudrollerna. Det goda folket, hennes andra roman, har hyllats av läsare och kritiker världen över, och har jämförts med både Peter Mays Isle of Lewis-trilogi, Hilary Mantels Wolf Hall och Jessie Burtons Miniatyrmakaren. Det goda folket nominerades också till 2017 års Walter Scott Prize.
Hannah Kent • Det goda folket
Nóra Leahy har förlorat både sin dotter och sin make, och måste nu bära ansvaret för sitt fyraåriga barnbarn Micheál. Pojken kan varken gå eller tala, och Nóra, orolig för skvaller, har hållit honom gömd från folket i dalen – människor som skulle se hans handikapp som ett bevis på mörka krafter.
Eftersom hon inte klarar av att ta hand om pojken på egen hand anlitar hon Mary, en fjortonårig tjänsteflicka som snart hör hur det viskas i trakten om den ondskefulla varelse som drar sorg över änkans hem. Ensamma och insnärjda i rykten beslutar Nóra och Mary att söka upp den enda person i dalen som skulle kunna hjälpa Micheál. Det sägs att Nance Roche besitter kunskapen. Att hon kommunicerar med Dem, Det goda folket. Och att hon är den enda som kan få dem att lämna tillbaka sådana som de tagit…
Hannah Kents andra roman, efter den mångfaldigt prisbelönta och kritikerhyllade Burial Rites [2013], är baserad på verkliga händelser och förlagd till en förlorad värld styrd av sina egna lagar.
»En fängslande och mångbottnad roman.« Betyg 4 av 5 | Johannas Deckarhörna
»En ännu bättre roman än Burial Rites. En skarpt förmedlad historia om kärlek, sorg och missriktade trosföreställningar.« | The Sunday Times
»Omskakande.« | Daily Mail
»En seriös och fängslande roman om hur människor i desperata omständigheter klamrar sig fast vid ritualer som ett skydd mot sin egen maktlöshet.« | The Guardian
»Uppslukande och fantasifull.« | The Times
»Skildrar dynamiken i fattiga, små samhällen där rädslan för den utomstående trumfar förnuft och medkänsla.« | Metro
»En litterär historisk roman med tempot och spänningen hos en thriller. Jag är djupt imponerad.« | Paula Hawkins, författare till världssuccén Kvinnan på tåget