JEAN RHYS [1890–1979], född Ella Gwendolyn Rees Williams, var en brittisk författare med västindiskt ursprung (Dominikanska Republiken). Kort efter utgivningen av Godmorgon, midnatt! [1939] försvann Rhys från offentlighetens ljus, innan hon oväntat återkom med romanen Sargassohavet [1966].
Jean Rhys • Sargassohavet
Sargassohavet utspelar sig i det tidiga 1800-talets Västindien, mitt i den förrädiska naturens överdådiga grönska. Antoinette Cosway gifter sig med den unge engelsmannen Edward Rochester. Men illasinnade rykten börjar cirkulera – och får honom att vända sig mot henne. Sakta men säkert drivs Antoinette mot vansinne.
Sargassohavet bygger på Charlotte Brontës roman Jane Eyre. Den är en omskrivning av den viktorianska berättelsen men samtidigt ett enastående verk i sig självt, som med tiden blivit en postkolonial klassiker.
»Rhys öppnar en hemlig dörr i Brontës viktorianska roman – en dörr till koloniernas historia, minst lika undertryckt som en förbjuden kvinnlig vrede. Sargassohavet är ett oroande mästerverk.« | Eva Ström, Sydsvenskan
»Tveklöst ett mästerverk.« | Magnus Eriksson, Svenska Dagbladet
»Det är som om Charlotte Brontës roman Jane Eyre vore del två i en romansvit och nu har man äntligen hittat del ett, för att strax upptäcka att den är ännu bättre.« | Catrin Villaume Fägerstrand, Norrköpings Tidningar
»En av 1900-talets 100 bästa engelskspråkiga romaner.« | Time Magazine
»Det är ett verk som skakat om och förändrat perspektivet. En svindlande läsupplevelse.« | Maria Ehrenberg, Kristianstadsbladet
»Rhys tog ett av 1800-talets genialiska verk, vände ut och in på det och skapade ett av 1900-talets genialiska verk.« | Michèle Roberts, The Times
»En fantastisk roman.« | Lisa Jannerling, Expressen
»Det här är en bok som ger röst åt försummade, tystade och bortglömda berättelser, och som utforskar marginalitetens olika modulationer – kön, klass, ras och vansinne. Sargassohavet är inte bara en stor roman, det är många lysande böcker i en.« | Laura Fish, The Independent
»När Sargassohavet ångar av kamp mellan ›vita negrer‹ och ›svarta negrer‹ och rastänkandet, färgtänkandet, impregnerar varje rad i dessa människors liv blir det en minst sagt nyttig tankeställare för en samtida läsare.« | Thomas Nydahl, Tidningen Kulturen