BJÖRN RUNEBORG föddes 1937 i Visby. Han debuterade med romanen Utflykten 1962 och flera av hans böcker har nominerats till Augustpriset. För Dag [2007] mottog han Sveriges Radios Romanpris och för Dödas kärlek [2011] tilldelades han De nios vinterpris. Senaste verket före Socialdemokratiska noveller är romanen Estonia [2016].
Björn Runeborg • Dag
Björn Runeborgs roman Dag börjar stillsamt, med en ung Dag Hammarskjöld som promenerar hand i hand med sin mor i hemstaden Uppsala. Året är 1923, och den några år yngre skolkamraten Miranda betraktar intresserat det förbipasserande paret. I sin almanacka markerar hon datumet med ett ödesdigert D. Med tiden övergår den ungdomliga förälskelsen till en mystisk passion, ja, det liknar mer ett slags sjukdom. Det verkar dessutom som om fler människor i Uppsala drabbats av samma magiska besatthet. Ja, i det sug som Runeborg skapar känns det plötsligt rimligt att varje svensk skulle kunna hemfalla i samma klaustrofobiska dyrkan.
Dag är romanen i vilken det svenska nationalhelgonet Dag Hammarskjöld blir föremål för intensiva för att inte säga extrema förälskelser. För boken tilldelades Björn Runeborg Sveriges Radios romanpris 2008.
»Det är en helt bisarr romanintrig ! Det mest imponerande är kanske ändå att man inte reagerar förrän berättelsen nästan är slut. Allt verkar så odramatiskt och tillrättalagt. Så behärskat och förfinat. Sedan står man plötsligt där och inser hur otroligt märklig han är, Runeborg. Man vill ut ur spegelkammaren samtidigt som man redan blivit beroende och vill ha mer.« | Gabriella Håkansson, DN
»En gåtfull och originell kärlekshistoria, berättad med utsökt behärskning och stor språklig skönhet.« | SvD
»Finns det en ironi i romanen, vilket det rimligen bör göra, så röjer han den inte med en min – Runeborg har den svenska romankonstens mest orubbliga pokerfejs.« | Nils Schwarz, Expressen
»Björn Runeborg har skrivit en förbryllande men ändå spännande roman om kärlek på avstånd. Hans stil är som alltid suveränt behärskad, inga överord, inga transportsträckor, en pregnans i detaljer som vore han scenograf.« | Götebrogsposten
»Björn Runeborg ger inga svar, han behåller som vanligt hemligheten med sin roman för sig själv, men genom precisionen i stil och gestaltningskonst lyckas han ändå svårt oroa läsaren.« | Lennart Bromander, Aftonbladet
»Den stillsamma dråpligheten och eftersinnande dekonstruktionen av maktägandets självrättfärdighet gör honom till en samhällskommentator av betydelse – men man måste lyssna noga, språket är sparsamt och precist, undertexten dräktig.« | Borås Tidning
»Dag liknar ett psykodrama, en abstrakt tankelek om hur lite i våra liv som är vårt eget och hur mycket vi hämtar kraft från stora och beundrade förebilder.« | Åke Leijonhufvud, Sydsvenskan